3300 m
délka řešeného úseku
5370
počet ochráněných obyvatel
180 ha
území vyjmuté ze záplavy

Řešené území

Předmětem plánovaných úprav je návrh přírodě blízkých protipovodňových opatření na řece Svratce a Svitavě, a to v úseku od náspu Přerovské tratě v Komárově po železniční viadukt na ulici Uhelné (Svratka) a po silniční most na ulici Hladíkově (Svitava).

  • Vodní toky: Svratka (ř. km 38,6 – 40,1) a Svitava (ř. km 3,4 –5,2)
  • Katastrální území: Štýřice, Trnitá, Komárov, Horní Heršpice, Černovice
  • Městské části: Brno-střed, Brno-jih, Brno-Černovice

Jelikož se v tomto úseku záplavová území obou vodních toků prolínají, je nezbytné pro funkční ochranu zástavby mezi řekami vybudovat protipovodňová opatření jak na Svratce, tak i na řece Svitavě.

Ačkoliv byla řeka Svratka v minulosti v řešeném úseku významným způsobem upravena, koryto má díky okolní vzrostlé vegetaci relativně přírodní charakter. Nad levobřežním přítokem Staré Ponávky v obytné části Komárova protéká Svratka podél průmyslových areálů, nedokončené železniční polikliniky, plánované výstavby nové čtvrti Trnitá a budoucího vlakového nádraží.

Řeka Svitava má oproti Svratce napřímené lichoběžníkové koryto se solitérními stromy po obou březích. Podél pravého břehu je vedena hojně využívaná páteřní cyklotrasa, na břehu levém je Svitava lemována četnými zahrádkami. Koryta obou řek jsou obtížně přístupná, což významným způsobem snižuje jejich potenciál.

Harmonogram

Je vyhotovena projektová dokumentace a zažádáno o stavební povolení. Souběžně je zpracovávána dokumentace pro provádění stavby.


  • 2009 Generel odvodnění města Brna
  • 2015 Studie přírodě blízkých protipovodňových opatření
  • 2023 Analýza rizik kontaminovaného území
  • 2021 – 2024 Projektová příprava
  • 2025 Výběr zhotovitele stavby
  • 2026 – 2028 Realizace stavby

Vzhledem k rozsahu a náročnosti stavby bude zahájení odvislé zejména od termínu získání stavebního povolení a zajištění potřebné dotační podpory.

Mapová aplikace

Úsek Trnitá naleznete v interaktivní mapě na portálu města Brna.

Projektová dokumentace

Výchozím podkladem pro plánované úpravy byla studie Přírodě blízká protipovodňová opatření a revitalizace údolní nivy hlavních brněnských toků (Aquatis a.s., 2015), kterou si nechalo zpracovat Povodí Moravy, s.p. jako podklad pro celoměstskou koncepci protipovodňové ochrany.

Zpracovatelem samotné projektové dokumentace pro tento úsek protipovodňových opatření je Společnost „SVRATKA, AQUATIS – ŠINDLAR – A PLUS“ a to ve složení firem AQUATIS a.s., ŠINDLAR s.r.o. a A PLUS a.s.

V rámci projektové přípravy tohoto úseku byly navrženy následující úpravy:

  • na nábřeží Svratky za viaduktem Uhelná vznikne rozlehlý povodňový park – velká plocha věnovaná zeleni a rekreačním aktivitám – s novým ramenem řeky plným meandrů, které bude za zvýšené hladiny pomáhat se zadržováním vody
  • součástí úseku u nové čtvrti Trnitá bude také nová lávka pro pěší propojující oba břehy
  • protipovodňovou ochranu na Svratce i Svitavě budou tvořit snížené bermy, zemní hráze a nízké zídky, které zároveň umožní rozvoj přilehlým částem města
  • pod Komárovským mostem na Svitavě vznikne podjezd pro cyklisty i pěší a v navazujícím úseku nábřeží přibydou také nové plochy pro rekreaci i sport, včetně nových mol a přírodního amfiteátru

Návrh plánovaných úprav byl představen veřejnosti 18. 2. 2025 na ÚMČ Brno-jih:

Novinky z etapy

Protipovodňová opatření na Poříčí jsou hotová. Chrání před velkou vodou a zároveň otevírají řeku lidem

21. 7. 2025

Odbourání kamenných zdí, rozšíření koryta řeky, modelace břehů a stavba protipovodňových stěn – to je ve zkratce popis jednoho z nejnáročnějších projektů, který se v posledních letech v centru Brna stavěl. Jedná se o protipovodňová opatření (PPO) na řece Svratce, která vznikla v úseku od Riviéry po most na Uhelné i díky výrazné evropské dotaci. Město nyní získalo povolení předčasného užívání stavby.

Zkouška připravenosti: Na nové náplavce nacvičili instalaci mobilních protipovodňových prvků

18. 7. 2025

Nový úsek protipovodňových opatření na Poříčí je součástí rozsáhlého systému technických úprav, které mají za cíl ochránit Brno před povodněmi a zároveň proměnit okolí řeky ve kvalitní veřejný prostor. Součástí systému přitom nejsou jen trvalé stavební prvky, ale i mobilní ochranná opatření. Ta slouží k ochraně částí, které nelze řešit klasickými pevnými konstrukcemi – například prosklené vstupy do objektů.

Protipovodňová ochrana v Maloměřicích a Obřanech

23. 8. 2024

Počátkem letošního roku zadala Kancelář architekta města Brna zpracování aktualizace koncepce protipovodňové ochrany v městské části Brno-Maloměřice a Obřany, a to na základě pokynu města Brna. Konkrétně jde o úsek od Maloměřického mostu (ul. Dolnopolní) po Obřanský most (ul. Fryčajova).